Logo der Universität Wien
ao. Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Franz-Markus Peschl

Sprechstunde: by appointment

Kommentar: * Middle Europ. interdisc. Joint Master Prog. in Cognitive Science (MEi:CogSci): http://www.meicogsci.eu/ * Knowledge Creation & Innovation (Erweiterungs-Curr.): http://innovation.univie.ac.at/ * CogSci Research Platform: http://cogsci.univie.ac.at

Sommersemester 2017
430013 SE Seminar for Doctoral Candidates - Cognitive Science, Philosophy of Science, Knowledge, and Innovation
Peschl, F-M. (2007). Enabling Spaces - epistemologische Grundlagen der Ermöglichung von Innovation und knowledge creation. in N. Gronau (Hrsg.), 4. Konferenz Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen : 28. - 30. März 2007 (S. 362-372). Berlin: GITO Verlag.
Peschl, F-M. (2007). From double-loop learning to triple-loop learning. Profound change, individual cultivation, and the role of wisdom in the context of the microlearning approach. in. T. Hug (Hrsg.), Didactics of microlearning. Concepts, discussions and examples (S. 292-312). Münster: Waxmann.
Peschl, F-M. (2007). Theorie des Wissens im Kontext naturwissenschaftlicher Modelle. Eine epistemologische Untersuchung anhand der aktuellen Debatte um die Evolutionstheorie. Imago hominis: Quartalsschrift des Instituts für Medizinische Anthropologie und Bioethik, 14(2), 137-149.
Peschl, F-M. (2007). Triple-loop learning as foundation for profound change, individual cultivation, and radical innovation. Construction processes beyond scientific and rational knowledge. Constructivist Foundations, 2(2-3), 136-145.
Peschl, F-M., & Gronau, N. (Hrsg.) (2007). Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen. in N. Gronau (Hrsg.), 4. Konferenz Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen: 28. - 30. März [2007] GITO Verlag.
Peschl, F-M. (2006). Socio-Epistemological Engineering: Epistemological Issues in Mobile Learning technologies. Theoretical Foundations and Visions for Enabling Mobile Learning Labs. in. K.. J. C. Nyiri (Hrsg.), Mobile Understanding. The Epistemology of Ubiquitous Communication (S. 145-157). Passagen Verlag GmbH.
Peschl, F-M. (2006). Knowledge-Oriented Educational Processes - From Knowledge Transfer to Collective Knowledge Creation and Innovation. in. G. Budin,. K. Mitgutsch, &. C. Swertz (Hrsg.), Knowledge organization for a global learning society. Proceedings of the Ninth International ISKO Conference, 4-7 July 2006 (S. 59-70). Ergon Verlag.
Peschl, F-M. (2006). Modes of knowing and modes of coming to know. Knowledge creation and co-construction as socio-epistemological engineering in educational processes. Constructivist Foundations, 1(3), 111-123.
Peschl, F-M. (2006). Learning and teaching as socio-epistemological engineering: Enabling spaces of profound cognitive change, innovation, and knowledge creation. in. A. Mettinger,. P. Oberhuemer, &. C. Zwiauer (Hrsg.), eLearning an der Universität Wien (S. 112-135). Münster: Waxmann.
Peschl, F-M. (2006). Raum für Innovation und Knowledge Creation. Lernende Organisation, 29(2), 56-64.
Peschl, F-M., & Nyiri, K.. J. C. (Hrsg.) (2006). Mobile Understanding. The Epistemology of Ubiquitous Communication. Passagen Verlag GmbH.
Peschl, F-M. (2005). Autonomy: Starting Point and Goal of Personal and Social Change. A Constructivist Perspective on Knowledge Management in Empowerment Processes. Kybernetes: the international journal of cybernetics, systems and management research, 31(1).
Peschl, F-M. (2005). Acquiring Basic Cognitive and Intellectual Skills for Informatics: Facilitating Understanding and Abstraction in a Virtual Cooperative Learning Environment. in P. Micheuz (Hrsg.), Innovative concepts for teaching informatics: proceedings of ISSEP 2005, informatics in secondary schools: evolution and perspective; 30th of march to 1st of April, 2005, Klagenfurt, Austria (S. 86-101). Wien: Ueberreuter.
Peschl, F-M. (2005). Die Seele in der Perspektive der modernen Kognition- und Neurowissenschaften auf der Suche nach dem materiellen Substrat des Lebens und des Denkens. in M. F. Peschl (Hrsg.), Die Rolle der Seele in der Kognitionswissenschaft und der Neurowissenschaft : auf der Suche nach dem Substrat der Seele (S. 9-26). ( Der Begriff der Seele; Band 3). Würzburg: Königshausen & Neumann.
Peschl, F-M. (2005). Die Rolle der Simulation in der Generierung von Wissen. in O. Neumaier (Hrsg.), Philosophische Perspektiven : Beiträge zum VII. Internationalen Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Philosophie (S. 339-345). Frankfurt: Ontos Verlag.
Peschl, F-M., Römmer-Nossek, B., Gstrein, E., & Oswald, M. (2005). Enhancing Blogs with a Dual Interaction Design. in T. N. Burg (Hrsg.), BlogTalks 2.0: [the European Conference on Weblogs; http://blogtalk.net] (S. 165-179). Norderstedt: Books on Demand.
Peschl, F-M. (2005). The role of philosophy and mobile technology in the process of learning, understanding, and individual cultivation. in. J. K. Nyíri (Hrsg.), Seeing, understanding, learning in the mobile age : the mobile information society (S. 289-298). Budapest: T - Mobile.
Peschl, F-M., & Schaurhofer, M. (2005). Lernen und Wissensmanagement in Empowermentprozessen. Lernende Organisation, 25, 28-39.
Peschl, F-M., & Micheuz, P. (Hrsg.) (2005). Innovative concepts for teaching informatics. Verlag Carl Ueberreuter Ges.m.b.H.
Peschl, F-M., & Nyiri, K.. J. C. (Hrsg.) (2005). Seeing, Understanding, Learning in the Mobile Age. Hungarian Academy of Sciences.
Peschl, F-M. (Hrsg.) (2005). Die Rolle der Seele in der Kognitions- und der Neurowissenschaft: Auf der Suche nach dem Substrat der Seele. Königshausen & Neumann.
Peschl, F-M. (AutorIn), & Schaurhofer, M. (AutorIn). (2005). Lernen und Wissensmanagement in Empowermentprozessen.
Peschl, F-M. (2004). Educating Gifted Students Through Socio-cognitive, Existential Interventions: a Quantitative-Qualitative Program Evolution. in Global Conference on Excellence in Education and Training: educational excellence through creativity, innovation & enterprise, 20th - 22nd May 2004 Singapore: Singapore Polytechnic.
Peschl, F-M. (2004). Structures and diversity in everyday knowledge: From reality to cognition and back. in J. Gadner (Hrsg.), Organising knowledge : methods and case studies (S. 3-27). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Peschl, F-M. (2004). Knowldege Elicitation and Navigation in Knowledge Spaces: A Cognitive Perspective for Interaction Design. in N. Gronau (Hrsg.), Wissensmanagement - Wandel, Wertschöpfung, Wachstum: Tagungsband zur KnowTech 2004, München, 18. - 19. Oktober 2004 im Rahmen der Systems 2004, Internationales Congress Center München (S. 224-233). Berlin: GITO Verlag.
Peschl, F-M. (2004). Liebe: zwischen Emotion und Kognition. in Mut in Zeiten der Resignation: Betrachtungen zur Bestimmung des Menschen; Bericht über die Jubiläumstagung und Festschrift zum 60. Geburtstag von Prof. Dr. Wolfram Kurz (S. 112-136). Tübingen; Wien: Verl. Lebenskunst.
Peschl, F-M. (2004). Challenges and Concepts for the Development of an Interdisciplinary International Curriculum in Cognitive Science. in A. Ule (Hrsg.), Cognitive science : proceedings A of the 7th International Multiconference Information Society IS 2004, 9-15th October 2004, Ljubljana, Slovenia (S. 111-116). Ljubljana: Institut "Jožef Stefan".
Peschl, F-M., Zwiauer, C., & Lingo, S. (2004). Ergebnisse aus dem Lehrentwicklungs-Lab und dem Bologna-Lab der Universität Wien. Neue Medien in der Lehre an Universitäten und Fachhochschulen, (Newsletter Juli).
Peschl, F-M. (2004). Philosophy Matters - on the Role of Philosophical Concepts in Cognitive Science. Cognitive Systems, Journal of the European Society for the Study of Cognitive Systems (ESSCS), 6(1), 11-29.
Peschl, F-M., & Gronau, N. (Hrsg.) (2004). Wissensmanagement - Wandel, Wertschöpfung, Wachstum: Tagungsband zur KnowTech 2004, 6. Konferenz zum Einsatz von Knowledge Management in Wirtschaft und Verwaltung; München, 18. - 19. Oktober 2004 im Rahmen der SYSTEMS 2004, Internationales Congress-Center München. GITO Verlag.
Peschl, F-M., Gadner, J. (Hrsg.), Richards, L. (Hrsg.), & Buber, R. (Hrsg.) (2004). Organising Knowledge: Methods and case studies. Palgrave Macmillan.
Peschl, F-M. (AutorIn). (2004). Lernpfade-Wissenspfade-repräsentationale Pfade. Hypertext aus einer konstruktivistisch-kognitiven Perspektive.
Peschl, F-M. (2003). Entwicklung von Wissen und Verstehen durch Synthetisieren: Zur Entstehung von Wissen in kognitiven Systemen und in der Wissenschaft;; 13. Bozner Treffen, 4. - 6. Oktober 2002. in I. Hosp (Hrsg.), Entwicklung des Universums und des Menschen : Entscheidung Zufall Naturgesetz? (S. 97-125). Herdecke: GCA-Verl..
Peschl, F-M. (2003). On the Object and the Method of Cognitive Science (Despre obiectul si metoda stiintei cognitiei). Revista de filosofie, XLVIII(3-4), 239-258.
Römmer-Nossek, B., Peschl, F-M., & Oswald, M. (2003). Principles for an Alternative Interaction Design for Knowledge Elicitation and Navigation. in M. Pendergast (Hrsg.), Group '03: proceedings of the 2003 International ACM SIGGROUP Conference on Supporting Group Work : November 9-12, 2003, Sundial Resort on Sanibel Island, Florida, USA New York: Association for Computing Machinery (ACM).
Peschl, F-M., & Römmer-Nossek, B. (2003). Introducing the Socio-Cognitive Dimension Into CSCW-Applications. in F. Schmalhofer, R. Young, & G. Katz (Hrsg.), Proceedings of EuroCogSci 03 : the European Cognitive Science Conference 2003 Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Peschl, F-M., Schmalhofer, F. (Hrsg.), Katz, G. (Hrsg.), & Young, R. (Hrsg.) (2003). Proceedings of EuroCogSci 03: The European Cognitive Science Conference 2003: Institute of Cognitive Science, Osnabruck/Germany, September 10-13, 2003. LAWRENCE ERLBAUM ASSOC INC.
Peschl, F-M. (2002). Kognition, der Prozess des Lebens und Bewusstseins: was uns die Cognitive Science (nicht) darüber sagen kann. in K. Edlinger (Hrsg.), Organismus, Bewusstsein, Symbol: Perspektiven mentaler Gestaltungsprozesse (S. 17-26). Frankfurt/M. [u.a.]: Lang.
Peschl, F-M. (2002). Elaborarea teoriilor in stiintele cognitiei. Sintetizarea si construirea modelelor cognitive. in A. Botez (Hrsg.), Filosofia constiintei si stiintele cognitive (S. 473-491). s.l.: Cartea Romaneasca.
Peschl, F-M. (2002). What Cognition Can Teach Cognitive Science About Knowledge Acquisition. in M. Gams, & A. Ule (Hrsg.), Cognitive Science: proceedings A of the 7th International Multiconference Information Society IS 2004, 9-15th October 2004, Ljubljana, Slovenia (S. 2-6). Ljubljana: Institut "Jožef Stefan".
Peschl, F-M., Edlinger, K-M. (Hrsg.), Feigl, W. (Hrsg.), & Fleck, G. (Hrsg.) (2002). Organismus - Bewusstsein - Symbol: Perspektiven mentaler Gestaltungsprozesse. Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften.
Peschl, F-M. (AutorIn). (2002). Lexicon entry on: Simulation.
Peschl, F-M., & Scheutz, M. (2001). Some Thoughts on Computation and Simulation in Cognitive Science. in R. Born (Hrsg.), Philosophie - Wissenschaft - Wirtschaft: miteinander denken - voneinander lernen; Linz, 1. - 4. Juni 2000 (S. 534-540). Wien: Österreichischer Bundesverlag Schulbuch GmbH (ÖBV).
Peschl, F-M. (2001). Virtual Science: Virtuality and Knowledge Acquisition in Science and Cognition. in A. Riegler (Hrsg.), Virtual reality: cognitive foundations, technological issues & philosophical implications (S. 9-32). (Organismus und System; Band 3). Frankfurt am Main [u.a.]: Lang.
Peschl, F-M. (2001). Informationsverarbeitungsprozesse als Metapher: Analogien in wissenschaftlichen Theorien; Stärken und Grenzen der computationalen Metapher. in K. Edlinger (Hrsg.), Reduktion - Spiel - Kreation : Probleme des molekularbiologischen Reduktionismus und des künstlichen Lebens (S. 60-81). Frankfurt am Main: Lang.
Peschl, F-M. (2001). Constructivism, Cognition, and Science. An Investigation of its Links and Possible Shortcomings. Foundations of Science, 6(1/3), 125-161.
Peschl, F-M., & Scheutz, M. (2001). Explicating the Epistemological Role of Simulation in the Development of Theories of Cognition. in Proceedings of the 7th International Colloquium on Cognitive Science (ICCS 01) (S. 274-281). San Sebastian: University of the Basque Country.
Peschl, F-M. (Hrsg.) (2001). Virtual Reality. Cognitive Foundations, Technological Issues, and Philosophical Implications. Peter Lang Ltd. International Academic Publishers.
Peschl, F-M., Edlinger, K-M. (Hrsg.), Fleck, G. (Hrsg.), & Feigl, W. (Hrsg.) (2001). Reduktion - Spiel - Kreation. Probleme des molekularbiologischen Reduktionismus und des künstlichen Lebens. Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften.
Peschl, F-M. (1999). Computational Neuroepistemology and Representation in Cognitive Systems: Towards an Alternative View of Scientific Processes. in E. Lucius (Hrsg.), Artificial intelligence, language and thought: Third Meeting of [sic] Istanbul-Vienna Philosophical Circle (S. 151-170). Istanbul: The Isis Press.
Ergebnisse 101 bis 150 von 238

Institut für Philosophie

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: C0218

Tel: +43-1-4277-46424
Fax: +43-1-4277-846424

franz-markus.peschl@univie.ac.at

Institut für Philosophie
Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft
Universität Wien

Universitätsstraße 7
1010 Wien

Universität Wien | Universitätsring 1 | 1010 Wien | T +43-1-4277-0